سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مشاوران آموزش و پرورش منطقه مبارکه
 
قالب وبلاگ

اعتماد به نفس شخص تا حد زیادی تحت تأثیر مقابله ی موثر با فشارها و درگیری های روزمره است کسی که به خود اعتماد دارد در مواجهه با چیزهای تازه احساس خشنودی می کنند. چون که در گذشته در انجام تکالیفی از این دست توفیق حاصل کرده است. میزان اعتماد به نفس فرد در انجام یک تکلیف خاص را می توان به صورت یک (حلقه ی ایمنی) در نظر گرفت. کسی که اعتماد به نفس زیادی دارد در انجام بیشتر تکالیف احساس ایمنی می کند. و حلقه ی ایمنی او بسیار بزرگ بوده قادر است تکالیف مورد نظر را در هر مکان و هر زمانی انجام دهد. اما افرادی که دچار مشکلات اضطرابی هستند، عموماً اعتماد به نفس پایینی دارند این افراد ازموقعیت ها و تکالیف دشوار می گریزند چرا که فاقد اعتماد به نفس کافی در مقابله موثر با این شرایط هستند.


[ چهارشنبه 94/10/30 ] [ 8:16 عصر ] [ جواد مرادیان ]

آرامش
محصول فکر کردن نیست !


آرامش
محصول فکر نکردن به انبوه مشکلاتی است که.....


ارزش فکرکردن را ندارند....


[ یکشنبه 94/10/27 ] [ 11:39 صبح ] [ مهری نکویی ]

در هنگام کودکی انواع معینی از ترس ها بسیار رایج هستند قریب به 90 درصد از بچه های 5 تا 12 ساله ترس های خاصی دارند مانند ترس از حیوانات، موقعیت های ناآشنا ترس از صدا و تاریکی. این ترس ها به تدریج همگام با رشد کودک ناپدید می شوند. ولی گاهی اوقات تا بزرگسالی ادامه می یابند. ترس های دیگر ممکن است در اثر ضربه یا آسیبی ناخوشایند ایجاد شوند. مثلاً کسی که در آسانسور به دام افتاده باشد دچار هراس از آسانسور می شود یا کسی که در معرض غرق شدن قرار گرفته باشد به هراس از آب گرفتار می آید. شماری از ترس ها نیز ممکن است در اثر مشاهده‌ی وقایع ناخوشایند ایجاد شوند که برای دیگران روی می دهد یا ممکن است از دیگران تقلید شده باشد. من جمله از پدر یا مادر. همچنین هر رویداد بزرگی در زندگی ممکن است تنش زا باشد تجربه ی چنین رویدادی ممکن است نخستین نشانه های اضطراب را به وجود آورده برخی از افراد ممکن است دچار یک اضطراب فراگیر باشند. این افراد ممکن است کسانی باشند که ظاهراً همیشه مضطربند کسانی که آمادگی نگران شدن را دارند. برخی دیگر ممکن است سال ها یک شیوه ی زندگی تنش زا را حفظ کنند و همیشه شتابزده عمل کرده و وقت خود را با تکالیف ناممکن پی در پی پر می کنند. برخی از درمانجویان براحتی علل ترس ها و فشار روانی خود را درک می کنند. در حالی که برای شماری دیگر ساعت ها جلسات سنجش و تحلیل نکات جزئی ممکن است کارساز نبوده و به منشأ مشکلات خود دست نیابند. از این رو بسیاری از درمانجویان ممکن است ناکام شوند و تصور کنند که باید نکات بسیار مهمی درگذشته ی آنها وجود داشته باشد که سبب اضطراب و فشار روانی کنونی آن ها شده است با این همه الگوی شیر ظرف به ما می گوید که در برخی از افراد اولین تجربه نشانه های اضطرابی به علت مواجهه با موضوع ترس آور شخصی ایجاد نمی گردد. بلکه قطره های فشار روانی به صورت تدریجی و ناآشکار در ظرف درونی ریخته می شوند. اهمیت قطره ای بیش از هزاران قطره ی پیشین نیست و فرق، آخرین فشاری است که موجب لبریز شدن ظرف فشار روانی گشته و باعث می شود که بدن در مورد افزایش شدت فشار روانی شروع به دادن هشدار کند.


[ شنبه 94/10/19 ] [ 5:50 عصر ] [ جواد مرادیان ]

روانشناسان پذیرفته‌اند امید می‌تواند بر بیماری روانی اثر داشته باشد بنابراین در رویکرد سنتی که بر مبنای الگوی آسیب‌شناسی است هدف اصلی درمان، حذف بیماری و تثبیت فرد است. درمانگران مدت‌ها بر این فرض بودند که کاهش نشانه‌های منفی منجر به سلامت روان و عملکرد مؤثر می‌شود. اما امروزه با ظهور روانشناسی مثبتگرا مشخص شده که این فرض ممکن است کاملاً درست نباشد.
اگر چه درمان بیماری روانی به نوبه خود حائز اهمیت بوده و یک هدف درمانی مهم است. اما رویکردی که صرفاً بر آسیب‌شناسی تمرکز داشته باشد دو مسأله را بوجود می‌آورد: اول اینکه بسیاری از افرادی که به جستجوی درمان اقدام می‌کنند. بیمار روانی نیستند .آنها ممکن است احساس کنند که زندگی غیر جذاب نارضایت بخش یا حتی بی‌ارزش است. اما با این حال دارای ملاکهای تشخیص اختلال سازگاری را برای این مراجعان تعیین می‌کنند. چنین مراجعانی به منظور حذف یک اختلال روانی قابل تشخیص، دنبال درمان نیستند بلکه به دنبال بهبود زندگی خود می‌باشند. دوم اینکه حتی اگر مراجعان دارای اختلال روانی باشند، تمرکز درمان بر ضعف‌های گذشته بجای توانمندی‌های موجود و آرزوهای آینده، ممکن است راهکار درمانی بهینه‌ای را ارائه نکند.از نظر سلیگمن و پیرسون ، الگویی که شامل راهکارهایی برای ریشه کن کردن نشانه‌ها در عین حال راهکارهایی برای تقویت و القاء توانمندی‌ها باشد، علاوه بر درمان نشانه‌های بیماری، مراجع را در مقابل سختی‌ها و عوامل استرس زای آینده مقاوم می‌کند.
آثار سودمند سازه‌های مثبت (مثل خوش بینی و امید) بر سلامت جسمانی و روانی در تحقیقات مختلف تایید شده است. در این میان سازه امید توجه فزاینده‌ای را به خود اختصاص داده است.
تحقیقات مختلف نشان می‌دهد که امید با عاطفه مثبت و احساس خود ارزشمندی ، همبستگی مثبت دارد و همچنین بطور منفی با افسردگی و اضطراب. احساس فرسودگی و بطور کلی باعواطف منفی در ارتباط است.
از نظر اشنایدر ملالت و افسردگی با انسداد یا عدم تحقق امید پایین رابطه دارد که برای فرد اهمیت بسیار زیادی دارند. دردیدگاه‌های فرهنگی و علمی مختلف، امید دارای تعاریف متفاوتی است. از نظر اشنایدر، امید یک هیجان انفعالی نیست که تنها در لحظات تاریک زندگی پدیدار می‌شود. بلکه فرایندی‌شناختی است که افراد بوسیله‌ی آن، فعالانه اهداف خود را دنبال می‌کنند، از نظر او امید فرایندی است طی آن افراد 1- اهداف خود را تعیین می‌کند. 2- راهکارهایی برای رسیدن به آن اهداف خلق می‌کنند. 3- انگیزه لازم برای به اجرا در آوردن این راهکارها را ایجاد کرده و در طول مسیر حفظ می‌کنند. این سه مولفه الگوی امید به عنوان اهداف، تفکر گذرگاه و تفکر عامل (کارگزار) شناخته می‌شوند.
پژوهش‌ها نشان دادند که می‌توان امید را در مرحله‌ی آغازین فرایند پرستاری سنجید و در پی آن مداخله‌هایی در جهت تقویت منابع امید و ارتقای آن اعمال نمود.


[ سه شنبه 94/10/15 ] [ 5:19 صبح ] [ جواد مرادیان ]

(چگونه نگرانی را سرکوب و زندگی را آغاز نمائیم)
نگرانی، یکی از بزرگترین دشمنان خلق و خوی نیکوی آدمی است. انسان بسیاری از اوقات خود را صرف نگرانی درباره ی موضوعاتی می کنند که هرگز در زندگی وی رخ نخواهد داد و یا در صورت بروز، هیچگاه آنقدر که ما تصور می کرده ایم ناگوار و مخرب و خانمان سوز یا کشنده نیستند ویا اینکه در پاره ی مواردی حتی این موضوعات  ذهن ما را به خود مشغول و روانمان را مغشوش کرده اند، اصلاً اهمیت ندارند. بطور کلی در تجارب و پژوهش های روانشناسان و جامعه شناسان و حتی در گفته های بزرگان، می بینیم که نگرانی یا اضطراب به ندرت به آدمی کمک کرده است حتی درهمان موارد اندک نیز که ترس ما بی مورد نبوده اضطراب پیشاپیش اقدام چندانی نتوانسته بکند. هم اینجا برای حسن ختام این دیپاچه جمله ی زیباازفیلسوف بزرگ فرانسوی مونیتن را بیان می کنیم.
(زندگی سرشار از نگون بختی ها و بداقبالی ها ی وحشتناکی بود که غالب آنها هرگز اتفاق نیافتادند)


[ شنبه 94/10/12 ] [ 5:52 صبح ] [ جواد مرادیان ]

لجاجت چیست:

یکی از روحیاتی که در برخی از کودکان به چشم می خورد روحیه لجبازی است ، کودکانی که دارای این گونه روحیه می باشند زندگی را برای دیگران تلخ می سازند آن چه که در فرد لجوج وجود دارد اصرار و ابرام در به کرسی نشاندن حرف خود است ، موضوعات برای لجوج چندان اهمیتی ندارد بلکه مهم یک زندگی و تسلیم نشدن در برابر افکار دیگران است.

 

لجبازی یکی از صفات ناپسند است که به شدت عواطف  و احساسات دیگران را جریحه دار نموده ، پیوندهای دوستی و یگانگی را از هم جدا می سازد . فرد لجباز برای این که خواهش غرور آمیز خود را اعمال نماید در هر انجمنی سخنی به میان آید ودر هر موضوعی اظهار نظر شود بدون اینکه قصد راهنمایی داشته باشد بیدرنگ زبان به اعتراض می گشاید و با جملات و انتقادات بی مورد در صدد کوبیدن و نابود ساختن شخصیت دیگران است .  

ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 94/10/9 ] [ 8:35 صبح ] [ esmaeil sadeghi ]

لجاجت چیست:

یکی از روحیاتی که در برخی از کودکان به چشم می خورد روحیه لجبازی است ، کودکانی که دارای این گونه روحیه می باشند زندگی را برای دیگران تلخ می سازند آن چه که در فرد لجوج وجود دارد اصرار و ابرام در به کرسی نشاندن حرف خود است ، موضوعات برای لجوج چندان اهمیتی ندارد بلکه مهم یک زندگی و تسلیم نشدن در برابر افکار دیگران است.

 

لجبازی یکی از صفات ناپسند است که به شدت عواطف  و احساسات دیگران را جریحه دار نموده ، پیوندهای دوستی و یگانگی را از هم جدا می سازد . فرد لجباز برای این که خواهش غرور آمیز خود را اعمال نماید در هر انجمنی سخنی به میان آید ودر هر موضوعی اظهار نظر شود بدون اینکه قصد راهنمایی داشته باشد بیدرنگ زبان به اعتراض می گشاید و با جملات و انتقادات بی مورد در صدد کوبیدن و نابود ساختن شخصیت دیگران است .  

ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 94/10/9 ] [ 8:35 صبح ] [ esmaeil sadeghi ]

 

روانپزشکان سال‌ ها است این ماجرا را دریافته ‌اند و حتی معتقدند: برخی ازانواع افسردگی مثل افسردگی فصلی در فصل‌ های پاییز و زمستان به دلیل کاهش نور دریافتی بدن و در پی آن کاهش هورمون ملاتونین مغز رخ می‌ دهند

 

بر همین اساس هم آن ها شیوه نور درمانی را برای درمان این گروه از بیماران ابداع کرده‌ اند

 

 

با افزایش جمعیت و زندگی در آپارتمانها طبعا برخورداری از نور آفتاب نسبت به زندگی در خانه های حیاط دار سابق کاهش یافته است.

 

ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 94/10/9 ] [ 8:31 صبح ] [ esmaeil sadeghi ]

اضطراب ممکن است در عملکرد تحصیلی نقش تداخلی مهمی داشته باشد. اضطراب ممکن است راه عملکرد خوب در آزمون ها را ببندد یا توانائی صحبت درجمع و پرسیدن سوال، وقتی چیزی را نمی فهمند از آنان بگیرد. بعضی از افراد چنان نگران در مورد خودشان هستند که نمی توانند به تکالیف درسی خود بپردازند. در بعضی از افراد تعارض در زمینه ی موفقیت و ترس در زمینه ی نتایجی که موقعیت با خود خواهد آورد راه توفیق تحصیلی را می بندد. زیگموند فروید افرادی را که چنین تعارض هائی دارند شکست خورده های موفقیت نامیده است. آنان برای بهبود عملکرد تحصیلی و درمان افسردگی خود احتیاج به مداخله ی ویژه دارند. افرادی که اختلال افسردگی اساسی ندارند اما تحت فشار مسائل خانوادگی نظیر مسائل فردی، والدین، بیمار روانی در اعضاء خانواده قرار دارند، ممکن است دچار حواس پرستی شده و قادر به تمرکز روی تکالیف درسی نباشند.
زمینه ی فرهنگی و اقتصادی می تواند نقش مهمی در چگونگی احساس مقبولیت کودک در مدرسه و پیشرفت تحصیلی را ایفا کند. سطح اجتماعی ـ اقتصادی خانواده، میزان سواد والدین، نژاد،  و عملکرد خانواده در احساس سازش کودک و آمادگی او برای برآوردن خواسته های مدرسه موثر است. مدارس، معلمین و متخصصین می توانند در مورد تأمین محیطی سازنده و تعاونی برای همه دانش آموزان یک کلاس در عقاید سهیم شوند. انتظارات معلم در مورد عملکرد تحصیلی دانش آموزان خود بر عملکرد او تأثیر می گذارد. معلمین عوامل سببی شمرده می شوند که میزان انتظارات آن ها شکل دهنده رشد تفاوت مهارت ها و توانائیهای دانش آموزانشان است. این شرطی شدن ابتدائی در مدرسه به خصوص اگر منفی بوده باشد ممکن است عملکرد تحصیلی دانش آموزان را مختل سازد. بنابراین واکنش عاطفی معلم نسبت به محصل ممکن است موجب آشکار شدن مسائل تحصیلی گردد. برخورد انسانی معلم بزرگترین اهمیت را در این زمینه دارد. این امر در تمام سطوح تحصیلی صادق است.


[ چهارشنبه 94/10/9 ] [ 5:36 صبح ] [ جواد مرادیان ]

 

 

فرارسیدن ایام ولادت حضرت محمد مصطفی (ص) و امام جعفر صادق (ع) را خدمت همکاران گرامی تبریک عرض می نمایم.


[ دوشنبه 94/10/7 ] [ 4:23 عصر ] [ جواد مرادیان ]
          مطالب قدیمی‌تر >>

.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ
این سایت برای دانش آموزان،
خانواده ها،معلمان و همه افرادی
که می خواهند در درس و امور زندگی
موفق باشند تهیه شده است.
امید است که مورد توجه دوستان قرار بگیرد.
لطفا هر گونه سوال مشاوره ای و یا نظراتی داشتید به ایمیل
moshaveran.mot1@gmail.com
ارسال نمائید
لینک های مفید